Perplexity Publisher Program Extend

פרפלקסיטי מרחיבה את תוכנית המוציאים לאור שלה

הצטרפות מוציאים לאור חדשים

פרפלקסיטי, מנוע החיפוש המבוסס על בינה מלאכותית, מרחיבה את תוכנית המוציאים לאור שלה, ובין המצטרפים החדשים נמנים LA Times, Adweek, Mexico News Daily, ועוד כתריסר גופי חדשות. במסגרת התוכנית, המוציאים לאור ייהנו מהכנסות מפרסומות בפרפלקסיטי ויקבלו נתונים למדידת ביצועי התוכן שלהם, בתנאי שלא יפרשו מהתוכנית.

"היכולת שלנו להציע תשובות עובדתיות ובעלות ערך תלויה בהמשך הדיווח של גופי החדשות על מגוון נושאים," אמרה ג'סיקה צ'אן, ראש תחום שותפויות מוציאים לאור בפרפלקסיטי. "אנו נרגשים לקבל את פני המצטרפים החדשים לתוכנית."

המוציאים לאור החדשים

בין המצטרפים החדשים נמנים מותג המדיה הספרדי Pris Media, תאגיד העיתונות Lee Enterprises, ו-The Independent. חברים נוספים כוללים את Blavity, NewsPicks, Minkabu the Infonoid, Gear Patrol, MediaLab, DPReview, World History Encyclopedia, ומותגי RTL גרמניה NTV ו-Stern.

חוסר שקיפות מול העובדים

לא ברור עד כמה המוציאים לאור עדכנו את עובדיהם על השותפויות לפני שפורסמו. מקור מ-LA Times סיפר ל-TechCrunch כי הכתבים לא קיבלו עדכון על ההסכם עם פרפלקסיטי או ששמעו עליו רק בעקיפין, ולא ניתנה למחלקת המערכת הזדמנות להביע את עמדתה בנושא. מקור מ-Adweek ציין שגם חלק מעובדיו לא עודכנו או נשאלו לדעתם, ואחד הכתבים למד על ההסכם מהודעה לעיתונות.

"אצל כולם יש בלבול – זו המילה הכי מדויקת לתאר את זה," אמר המקור מ-LA Times. "לאף אחד אין מספיק מידע להיות חיובי או שלילי לגבי ההסכם. חלק מהאנשים אפילו לא שמעו על פרפלקסיטי, כך שיש בעיקר חוסר מידע שמונע לגבש עמדה כלשהי. אבל אני בטוח שלכולם יהיו דעות ברגע שנדע יותר."

התנגדויות ומחלוקות

בולטת בהיעדרה מרשימת המצטרפים היא The New York Times, אשר שלחה לפרפלקסיטי מכתב הפסקת פעילות באוקטובר, בדרישה להפסיק להשתמש במאמריה ללא אישור. גם Dow Jones, המפעילה את The Wall Street Journal ושירותי חדשות נוספים, ו-NY Post לא הצטרפו לתוכנית – הם תובעים את פרפלקסיטי בטענה ל"קלפטוקרטיית תוכן".

סיכום תוכן וביקורות

לפרפלקסיטי יש קשר מורכב עם מוציאים לאור. מנוע החיפוש שלה משתמש בבינה מלאכותית כדי לסנתז ולסכם תוכן, כולל חדשות, מכל רחבי הרשת. אולם, האופן שבו פרפלקסיטי מציגה את הסיכומים הללו – ושיטות איסוף הנתונים שלה – ממשיך לעורר מחלוקות.

בקיץ, האשימה Forbes את פרפלקסיטי בהעתקת תוכן מוגן בתשלום ואיימה בתביעה. במקביל, פרסמה Wired כתבה שמצאה כי פרפלקסיטי פרפרזה סיפורים משלה – ולעיתים בצורה שגויה.

לפי חברת Copyleaks, המפתחת טכנולוגיה לזיהוי טקסט שנוצר בבינה מלאכותית, פרפלקסיטי המשיכה לסכם תוכן חדשותי מוגן בתשלום לפחות עד סוף אוקטובר.

תגובת פרפלקסיטי

בפוסט בבלוג בתגובה לתביעה של Dow Jones, טענה פרפלקסיטי כי מוציאים לאור היו מעדיפים שהטכנולוגיה שלה "לא תתקיים" וש"עובדות שדווחו בפומבי יישארו בבעלות תאגידים". עם זאת, הפוסט לא התייחס לשאלה האם פרפלקסיטי ממחזרת תוכן בקנה מידה גדול – כפי שטוענים חלק מהמבקרים – ומתחרה עם המוציאים לאור על אותו קהל יעד.

פרפלקסיטי טוענת שהיא מציינת את מקורותיה, וזה אכן נעשה. עם זאת, לעיתים הציטוטים אינם מדויקים.

שמירת תנאי התוכנית בסוד

בנוסף, פרפלקסיטי בוחרת לשמור את פרטי תנאי התוכנית שלה בסוד. בקיץ היא הצהירה ל-The Verge כי ההסכמים הם "רב-שנתיים" וכוללים אחוזים "דו-ספרתיים", וכי תשלומים יבוצעו עבור כל מאמר שמוצג למשתמשים. אך השבוע, דובר מטעם החברה סירב לשתף פרטים פיננסיים כשנשאל על ידי TechCrunch.

ייתכן כי פרפלקסיטי חוששת לחשוף את התנאים בפומבי, כדי למנוע ממוציאים לאור להשתמש בהם כקלף מיקוח במשא ומתן מול מתחריה. באוקטובר, השיקה OpenAI את ChatGPT Search, כלי חיפוש מבוסס בינה מלאכותית מתחרה, בשיתוף פעולה עם מוציאים לאור כמו The Atlantic, News Corp., ו-Vox Media.

בניגוד לתוכנית של פרפלקסיטי, תוכנית השותפים של OpenAI מאפשרת למוציאים לאור לנהל כיצד התוכן שלהם מוצג בתוצאות החיפוש. פרפלקסיטי ציינה בעבר שהיא עובדת על כלי שליטה בתוכן, אך לא סיפקה עדכון בנושא.

לחץ מצד המשקיעים

ככל שתוכנית השותפים של פרפלקסיטי מתרחבת, החברה עשויה להתמודד עם לחץ גובר מצד משקיעים להחזיר את ההשקעה. נטען כי פרפלקסיטי מגייסת 500 מיליון דולר בהסכם שמעריך אותה ב-9 מיליארד דולר, אך ההכנסות השנתיות שלה עמדו על כ-50 מיליון דולר בלבד באוקטובר, לפי The Wall Street Journal.

אופטימיות להמשך הדרך

המייסד-שותף והמנכ"ל של פרפלקסיטי, ארווינד סריניוואס, נשמע אופטימי. בפוסט שפרסם ביום רביעי ב-X, ציין כי פרפלקסיטי משרתת כעת כ-20 מיליון שאילתות ביום, לעומת 2.5 מיליון בתחילת השנה.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top